Home
Over Netwerk ZON
Projecten
Contact
Nieuws
Sitemap
Student
Ik wil me oriënteren
Ik ga op stage
Links
Student handleiding Stagematching
Praktijkopleider / Docent / Coördinator
Stagematching
Documenten
Platforms en overleggen
Training werkbegeleiders Zorg en Welzijn
Training stagebegeleiders Pedagogisch werk
Kennistoets Rode draad training Kraamzorg
Excellente kraamvariant VZ-IG
Management / Staf
DOSS
Platform Innovatie
Platform Planning
Platform Onderwijs en Examinering
Documenten
Home
>
Management / Staf
>
Platform Onderwijs en Examinering
> Vragenlijst Examen
DOSS
Platform Innovatie
Platform Planning
Platform Onderwijs en Examinering
Vragenlijst Examen
Documenten
Vragenlijst Examen
INLEIDING
Deze vragenlijst gaat over het afnemen van een examen in de stage. Als het goed is bent u een examinator binnen de zorgsector die examens van derde- en vierdejaarsstudenten van de opleiding verzorging of verpleging afneemt. De vragen zijn verdeeld binnen vijf groepen: algemeen, voorbereiding examen, afname examen, beoordeling examen en nazorg. Het invullen van de vragenlijst is anoniem.
Bedankt dat u tijd wilt nemen om de vragenlijst in te vullen.
Vriendelijke groet, Maartje Jongboom (student Master Onderwijskunde)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ALGEMENE VRAGEN
1. In welke zorgsector bent u werkzaam?
*
Ziekenhuis
Verpleeg- of verzorgingshuis
Psychiatrie
Verstandelijke- en/of Lichamelijke gehandicaptenzorg
Thuiszorg
2. Wat is de naam van de zorginstelling waar u werkzaam bent?
*
3. Hoeveel jaar bent u examinator in de praktijk?
*
4. Heeft u een cursus/training gehad?
*
Ja, namelijk:….
Nee, omdat…..
Onderbouwing van uw keuze:
*
5. Hoeveel studenten van welke onderwijsinstelling heeft u afgelopen jaar geëxamineerd?
Drenthe College, aantal:
*
Alfa College, aantal:
*
ROC Menso Alting, aantal:
*
Noorderpoort College, aantal:
*
6. Hoe lang geleden heeft u voor het laatst een examen beoordeeld?
*
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- VOORBEREIDING VAN HET EXAMEN
De volgende vragen zijn gericht op de voorbereiding van het examen. In hoeverre kloppen onderstaande stellingen bij uw rol als examinator?
1. Ik maak samen met de student/betrokkenen van het examen concrete afspraken over de tijd en afname van het examen:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
2. Ik heb kennis genomen van de kwalificatiedossiers en kwalificatiestructuur van het te beoordelen examen:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
3. Ik heb kennis genomen van de door onderwijsinstelling opgestelde beoordelingsprocedures en –richtlijnen van het te beoordelen examen:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
4. Ik bereid de afname van het examen voor volgens de vastgestelde procedure van de onderwijsinstelling, zodat de uitvoering op gestandaardiseerde wijze zal verlopen:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
5. Ik stem de voorbereiding van het examen af met medebeoordelaars, zodat er geen dubbel werk wordt gedaan en geen voorbereiding wordt overgeslagen (indien van toepassing):
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Niet van toepassing
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
6. Ik controleer de benodigde in te zetten materialen voor het examen:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
7. Ik controleer of de beoordelingssituatie klaar is voor de afname van het examen
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
In hoeverre vindt u de bovenstaande zeven taken uitvoerbaar in de voorbereiding van een examen? Onderbouw uw antwoord:
*
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- AFNAME EXAMEN
De volgende vragen zijn gericht op de afname van het examen. Denk hierbij aan het moment dat u het examen afneemt, en niet aan de beoordeling van het examen. In hoeverre kloppen onderstaande stellingen bij uw rol als examinator?
1. Ik geef (eventueel aanvullende) instructie aan de student:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
2. Tijdens de afname van het examen houd ik mij aan de opgestelde kwalificatiedossiers en referentiekaders:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
3. Ik hanteer de opgestelde beoordelings- en rapportagemethoden van de onderwijsinstelling tijdens de afname van het examen:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
4. Ik analyseer de examensituatie en maak hiervan aantekeningen op het beoordelingsformulier:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
5. Ik vertaal het gedrag van de student naar de beoordelingslijst:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
In hoeverre vindt u de bovenstaande vijf taken uitvoerbaar bij de afname van een examen? Onderbouw uw antwoord:
*
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- BEOORDELING EXAMEN
De volgende vragen zijn gericht op de beoordeling van het examen. In hoeverre kloppen onderstaande stellingen bij uw rol als examinator?
1. Ik beoordeel het examen volgens de voorgeschreven beoordelingscriteria van de onderwijsinstelling, aan de hand van een antwoord- en scoringsmodel
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
2. Ik overleg met medebeoordelaars over de beoordelingsresulaten om tot een eindbeoordeling te komen (indien van toepassing)
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Niet van toepassing
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
3. Ik zorg ervoor dat mijn oordeel onderbouwd is met begrijpelijke argumenten en verantwoord deze beoordeling helder en controleerbaar naar de student (en eventueel docent)
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
4. Ik geef de student tijdens de beoordeling schriftelijke en mondelinge feedback:
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
5. Ik zorg ervoor dat contactpersonen van de onderwijsinstelling beschikken over de feitelijke informatie over de beoordelingsresultaten van de deelnemer (indien van toepassing):
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Niet van toepassing
Geef een toelichting/opmerking over het ingevulde antwoord:
In hoeverre vindt u de bovenstaande vijf activiteiten uitvoerbaar bij de beoordeling van een examen? Onderbouw uw antwoord:
*
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- NAZORG
Volgende vragen zijn gericht op activiteiten die plaatsvinden na het examen, of op activiteiten die een bijdrage leveren aan eigen beoordelaarsvaardigheden of werken aan de verbetering van kwaliteit van beoordelingen. In hoeverre kloppen onderstaande stellingen bij uw rol als examinator?
1. Ik evalueer het proces van afname en beoordeling (werkwijze, materiaal, communicatie, locatie, condities en context), zo ja hoe doet u dit? Zo nee, waarom niet?
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Toelichting op uw antwoord:
2. Ik constateer onregelmatigheden (examencondities niet in orde, spullen niet aanwezig, etc.) en communiceer dit met betrokken van het examen
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Toelichting op uw antwoord:
3. Ik evalueer de eigen werkwijze in het proces van de afname van het examen, zo ja hoe doet u dit? Zo nee, waarom niet?
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Toelichting op uw antwoord:
4. Ik werk aan de verbetering van de kwaliteit van beoordelingen, zo ja hoe doet u dit? Zo nee, waarom niet?
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Toelichting op uw antwoord:
5. Ik werk aan de verbetering van eigen beoordelaarvaardigheden, zo ja hoe doet u dit? Zo nee, waarom niet?
*
Nooit
Meestal niet
Even vaak wel als niet
Meestal wel
Altijd
Toelichting op uw antwoord:
In hoeverre vindt u de bovenstaande vijf activiteiten uitvoerbaar? Onderbouw uw antwoord:
*
Aan welk type examen heeft u tijdens het invullen van de vragenlijst vooral gedacht (meerdere opties mogelijk):
Examinering ROC Menso Alting (proeve)
Examinering Alfa College (proeve)
Examinering Noorderpoort College (beroepsproducten/prestaties)
Examinering Drenthe College (beroepsproducten/prestaties)
Copyright RovecomICT - powered by WebToolKit